Wdrożenie – dostosowanie organizacji do określonych wytycznych
Wdrożenie zasad to jeden z najważniejszych, ale i najtrudniejszych etapów koniecznych do przeprowadzenia na drodze do uzyskania zgodności z wybranymi standardami czy przepisami prawa. Ustanowione zasady musząbyćdostosowane do specyfiki organizacji, a ich wprowadzanie powinno być odpowiednio zaplanowane i musi uwzględniać wiele aspektów począwszy od ustalenia niezbędnych zasobów, a kończąc na zbudowaniu świadomości pracowników.
W ramach wdrożenia przeprowadzane są następujące czynności:
- zdefiniowanie i zinwentaryzowanie podstawowych procesów w organizacji,
- określenie ról, odpowiedzialności, uprawnień i kompetencji osób kluczowych,
- zinwentaryzowanie wszystkich zasobów organizacji, w tym posiadanych urządzeń, sprzętów, oprogramowania,
- zdefiniowanie wszystkich czynników ryzyka i analiza ryzyka poszczególnych procesów,
- opracowanie i ustanowienie zasad, najczęściej zebranych w formy instrukcji, procedur i polityk,
- wprowadzenie adekwatnych do ryzyka środków bezpieczeństwa,
- szkolenia pracowników,
- monitorowanie skuteczności funkcjonowania wdrożonych zmian.
Czas wdrożenia zależy od wielkości przedsiębiorstwa, jego struktury organizacyjnej, aktualnego stanu zgodności, charakteru zmian czy zaangażowania pracowników i ich chęci do współpracy.