Rejestr czynności przetwarzania i Rejestr kategorii czynności przetwarzania
Rejestr czynności przetwarzania i Rejestr kategorii czynności przetwarzania to podstawowe dokumenty, pozwalające usystematyzować wykonywane czynności przetwarzania danych osobowych pod względem zgodności zarówno z celami biznesowymi, jak i wymaganiami prawnymi.
Z tego artykułu dowiesz się mi.in.:
Jakie podmioty powinny prowadzić rejestr czynności przetwarzania i rejestr kategorii czynności przetwarzania?
Jakie obowiązkowe elementy muszą zawierać rejestry?
Jakie podmioty zwolnione są z obowiązku prowadzenia rejestru?
Jakie są cele prowadzenia rejestrów?
Kto powinien prowadzić rejestr czynności przetwarzania i rejestr kategorii czynności przetwarzania?
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) przewiduje, że administratorzy danych oraz podmioty przetwarzające mają obowiązek prowadzenia odpowiednio rejestru czynności lub rejestru kategorii czynności. Art. 30 RODO wskazuje ich obligatoryjne składniki.
Jakie obowiązkowe elementy musi zawierać rejestr czynności przetwarzania?
Zgodnie z art. 30 ust. 1 rozporządzenia, każdy administrator oraz – gdy ma to zastosowanie – przedstawiciel administratora, ma obowiązek prowadzenia i aktualizowania rejestru czynności przetwarzania danych osobowych. W takim rejestrze zamieszcza się następujące informacje:
- imię i nazwisko lub nazwa oraz dane kontaktowe administratora, współadministratorów i inspektora danych osobowych,
- cele przetwarzania danych osobowych osób fizycznych,
- opis kategorii osób, których dane dotyczą oraz kategorii danych osobowych,
- kategorie odbiorców, którym zostały udostępnione dane osobowe (lub będą udostępnione w przyszłości), w tym odbiorców w państwach trzecich i w międzynarodowych organizacjach,
- informacje na temat przekazania danych osobowych do państwa trzeciego (z podaniem nazwy państwa) lub organizacji międzynarodowej(z podaniem nazwy organizacji), a w przypadku przekazań — dokumentacja odpowiednich zabezpieczeń,
- planowane terminy usunięcia poszczególnych kategorii danych osobowych,
- opis technicznych i organizacyjnych środków bezpieczeństwa zastosowanych wobec przetwarzanych danych osobowych.
Wśród powyższych jako elementu wymaganego przy prowadzeniu rejestru nie wskazano podstawy prawnej przetwarzania danych.
Jednak aby nie narazić się na zarzut nielegalnego przetwarzania danych warto taką podstawę wskazać przy każdej czynności przetwarzania. kierując się zapisami art. 6 RODO, t.j.:
- zgoda osoby, której dane dotyczą, na przetwarzanie swoich danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów;
- przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;
- przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze;
- przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą lub innej osoby fizycznej;
- przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
- przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem.
Jakie informacje należy ująć w rejestrze kategorii czynności przetwarzania?
Zgodnie z art. 30 ust. 2 RODO, każdy podmiot przetwarzający dane ma obowiązek prowadzenia rejestru kategorii czynności przetwarzania. Podmiot przetwarzający dane przetwarza je w imieniu administratora. W rejestrze należy zamieścić następujące informacje:
- imię i nazwisko lub nazwa oraz dane kontaktowe podmiotu przetwarzającego lub podmiotów przetwarzających oraz każdego administratora, w imieniu którego działa podmiot przetwarzający, a gdy ma to zastosowanie – przedstawiciela administratora lub podmiotu przetwarzającego oraz inspektora ochrony danych,
- kategorie przetwarzań dokonywanych w imieniu każdego z administratorów,
- informacje na temat przekazania danych osobowych do państwa trzeciego (z podaniem nazwy państwa) lub organizacji międzynarodowej (z podaniem nazwy organizacji), a w przypadku przekazań — dokumentacja odpowiednich zabezpieczeń,
- opis organizacyjnych i technicznych środków bezpieczeństwa zastosowanych wobec przetwarzanych danych osobowych.
Forma prowadzenia rejestrów została wskazana w art. 30 ust. 3 RODO - rejestry mogą przyjąć formę pisemną, w tym elektroniczną.
Kto jest zwolniony z obowiązku prowadzenia rejestru?
Przedsiębiorcy i podmioty zatrudniające mniej niż 250 osób nie mają obowiązku prowadzenia rejestru czynności przetwarzania i rejestru kategorii czynności przetwarzania, chyba, że:
- przetwarzanie może powodować ryzyko naruszenia praw lub wolności osób, których dane dotyczą,
- przetwarzanie nie ma charakteru sporadycznego,
- przetwarzanie obejmuje szczególne kategorie danych osobowych (jak np. pochodzenie rasowe, etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne, światopoglądowe, dane na temat zdrowia, seksualności, orientacji seksualnej, dane genetyczne lub biometryczne) lub dane osobowe dotyczące wyroków skazujących i czynów zabronionych.
Sprawdź nasz artykuł: Rejestr czynności przetwarzania – przykład
Cele prowadzenia rejestrów
Cele prowadzenia rejestrów wskazano w motywie 82 rozporządzenia o ochronie danych osobowych i są to:
- zachowanie przez administratora danych i podmiot przetwarzający zgodności z RODO;
- umożliwienie organowi nadzorczemu monitorowania przetwarzania - każdy administrator danych i podmiot przetwarzający powinni móc udostępnić rejestry na żądanie organu nadzorczego.
Potrzebujesz pomocy z prowadzeniem rejestrów, masz wątpliwości czy robisz to prawidłowo?