Otwarcie salonów i gabinetów usługowych w czasie epidemii – RODO i obowiązki właścicieli
Prowadzisz salon fryzjerski lub kosmetyczny? Przygotowujesz się, żeby od poniedziałku 18 maja 2020r. wznowić swoją działalność?
Na pewno zdążyłeś się zapoznać już z wytycznymi przeciwepidemicznymi dla gabinetów świadczących usługi fryzjerskie, kosmetyczne i estetyczne w trakcie epidemii SARS-CoV-213, które 13 maja 2020 r. wydał Główny Inspektor Sanitarny.
Zgodnie z informacją zawartą na stronie GISu celem wdrażanych procedur jest:
- Dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa pracowników (obsługi) i klientów gabinetu.
- Minimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników (obsługi) oraz klientów.
- Ograniczenie liczby kontaktów na terenie gabinetu w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem.
- Określenie rekomendowanych działań przeciwepidemicznych dostosowanych do etapu zaawansowania stanu epidemii.
Wśród wymagań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa znajdują się zalecenia dotyczące pomiaru temperatury u pracowników, zbierania wywiadów w szczególności o braku wstępowania objawów chorobowych u pracownika/osoby świadczącej usługi oraz o braku kontaktu z osobą, która miała widoczne objawy chorobowe lub była narażona na kontakt z osobą zakażoną. Natomiast w odniesieniu do klientów GIS zobowiązuje salony, żeby w dniu poprzedzającym planowaną wizytę personel skontaktował się z klientem w celu potwierdzenia wizyty oraz poinformował go o tym, że nie może przyjść na umówioną wizytę jeśli:
• występują u niego objawy wskazujące na chorobę zakaźną,
• jest w trakcie odbywania obowiązkowej izolacji lub kwarantanny,
• zamieszkuje z osobą, która jest poddana obowiązkowej izolacji lub kwarantannie,
• w ciągu tygodnia miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zachorowanie lub skierowaną do izolacji.
Musisz być świadomy, że pozyskując informacje o których mowa powyżej zaczynasz przetwarzać dane osobowe pracowników oraz klientów, a zatem musisz spełnić wymagania RODO w tym zakresie, m.in. zgodnie z wymaganiami art. 13 RODO jesteś zobowiązany do przygotowania obowiązków informacyjnych dla osób, których dane będziesz przetwarzał.
Zdajemy sobie sprawę, że kwestia spełnienia wymagań RODO nie dla wszystkich jest prostym zadaniem, dlatego Zespół LexDigital postanowił wesprzeć osoby prowadzące salony fryzjerskie i kosmetyczne w zakresie przygotowań do wznowienia swojej działalności i przygotował szablony dokumentów, z których można skorzystać. Wśród opracowanych wzorów jest informacja dla pracownika oraz scenariusz rozmowy i klauzula informacyjna dla klientów salonów.