Co daje certyfikat ISO 9001:2015?
ISO 9001:2015 to międzynarodowy standard dla wielu organizacji. Czy opłaca się przejść przez proces certyfikacji i wprowadzić system zarządzania jakością?
ISO 9001:2015 - system zarządzania jakością
ISO 9001 (pełna nazwa: PN-EN ISO 9001:2015) to międzynarodowy standard określający ramy, w jakich funkcjonują systemy zarządzania jakością (quality management systems) w każdej organizacji na całym świecie, niezależnie od ich wielkości, typu czy charakteru prowadzonej działalności.
Do głównych wymagań normy ISO 9001 należy wprowadzenie nadzoru nad dokumentacją i zapisami, zaangażowanie kierownictwa w budowanie systemu zarządzania jakością, usystematyzowanie zarządzania zasobami, ustanowienie procesów realizacji wyrobu, dokonywanie systematycznych pomiarów (zadowolenia klienta, wyrobów, procesów).
Normy ISO – czyli to, co oczywiste a nieoczywiste
Norma ISO 9001, czyli zarządzanie procesami
Decyzja o przyjęciu systemu zarządzania jakością w oparciu o wymagania normy PN-EN ISO 9001 to zorientowanie firmy w stronę zarządzania procesowego. Co to oznacza? Dla przedsiębiorstwa jest to przede wszystkim zadanie zrozumienia powiązanych ze sobą procesów funkcjonujących w firmie: jak takie procesy działają na co dzień, jak wygląda ich uporządkowanie, nadzorowanie oraz ciągłe doskonalenie.
Rozpatrując te procesy warto uwzględnić podejście oparte na ryzyku, aby wykorzystać szanse oraz zapobiegać niepożądanym skutkom.
Podejście procesowe z założenia dąży do wyeliminowania dublujących się działań oraz przypadkowości w określaniu i realizacji celów organizacji. Podejście oparte na ryzyku umożliwia określenie czynników, które mogą powodować odchylenia od zaplanowanych wyników dotyczących zarówno procesów, jak i całego systemu zarządzania jakością ISO 9001, a także wdrożenie zapobiegawczych środków nadzoru.
Wszystko to przekłada się na usprawnienie funkcjonowania organizacji oraz wzrost zadowolenia jej klientów.
ISO 9001 pozwala na świadczenie usług spełniających wymagania klienta
Wdrożenie systemu zarządzania jakością jest dobrowolne i bezpośrednio zależy od polityki i strategii realizowanej przez daną organizację. W praktyce jednak coraz więcej przedsiębiorstw wymaga od swoich kontrahentów potwierdzenia spełnienia określonych standardów jakości, stawiając je jako jeden z czynników decydujących o nawiązaniu kontaktów biznesowych.
Wydaje się zatem, że uzyskanie certyfikatu zgodności z wymaganiami normy ISO 9001 jest godnym zaufania dowodem stosowania najwyższej jakości standardów zarządzania.
Certyfikat ISO 9001. Zalety
Wśród zalet wynikających z wdrożenia systemu zarządzania jakością ISO 9001 można wymienić przede wszystkim poprawę funkcjonowania całej organizacji i jej poszczególnych działów, a także efektywne wykorzystywanie zasobów kadrowych i infrastruktury oraz organizacji czasu pracy.
Kolejne korzyści to wyeliminowanie lub ograniczenie sytuacji kryzysowych czy uporządkowanie pracy poprzez m.in jasny przydział obowiązków i odpowiedzialności, co w konsekwencji eliminuje konflikty wewnętrzne i podnosi sprawność działania. Redukcja strat poprzez optymalizację to kolejna z zalet tej normy.
Pozostałe zyski z ISO 9001:
- umocnienie kontaktów z klientami, dzięki ustaleniu kryteriów i metod weryfikacji ich potrzeb, reakcji na nie oraz stałe badanie percepcji dostarczanych usług i wyrobów oraz odczuwaną przez nich satysfakcję,
- powtarzalność produkowanych wyrobów i świadczonych usług
- podnoszenie jakości usług i wyrobów poprzez wyznaczanie celów jakości i dążenie do ich osiągnięcia.
Wszystko to w konsekwencji powinno przełożyć się na zwiększenie zysków poprzez podniesienie prestiżu przedsiębiorstwa, dostosowanie się do wymagań klientów lub dostawców oraz obniżenie kosztów działalności dzięki podniesieniu wydajności pracy.
Normy ISO kluczowe w procesie ochrony danych. Przeczytaj artykuł LexDigital
Norma ISO 9001. Wymagania
Aby spełnić wymagania ISO 9001:2015, należy wprowadzić orientację na klienta jako jedną z głównych zasad. Oznacza to uporządkowanie procesów związanych z klientem, w szczególności form komunikacji, zatwierdzania i zwalniania wyrobów, sposobów dostawy, a także zastosowanie nadzoru nad wyrobami/usługami niezgodnymi, w tym stały nadzór nad reklamacjami.
Do utrzymania normy ISO 9001 wymagane jest stałe badanie satysfakcji klienta i jego percepcji w stosunku do świadczonych przez nas usług lub dostarczanych wyrobów.
Analiza LexDigital: PN-ISO 29115:2013 Technika Informatyczna – techniki bezpieczeństwa.
Wdrożenie standardu pozwala również pośrednio na podniesienie jakości wyrobów czy usługi poprzez:
- ustalanie celów jakości z uwzględnieniem wymagań klienta
- stałe monitorowanie i pomiar produktów i usług
- stałe nadzorowanie wyposażenia wykorzystywanego do monitorowania i pomiarów (minimalizacja strat związanych z mniejszą ilością wadliwych produktów i ich reklamacji).
Kolejne przydatne procedury to m.in:
- nadzór nad wyrobem niezgodnym – wskazanie zasad postępowania w razie wystąpienia odchylenia od zakładanych norm,
- monitorowanie i pomiar procesów – prawidłowy przebieg procesu stanowi gwarancję otrzymania prawidłowego wyrobu.
Sprawdź nasz artykuł: System zarządzania jakością zgodny z ISO 9001. Jakie korzyści płyną z jego wdrożenia?
Zarządzanie jakością. Norma ISO 9001
Działanie zgodne z wytycznymi PN-EN ISO 9001 wiąże się także z podniesieniem wydajności pracy i efektywności wykorzystywanych zasobów poprzez uporządkowanie wszystkich procesów w organizacji, w tym planowanie sposobu realizacji wyrobu już na etapie projektowania czy precyzyjne określenie sposobu produkcji i dostarczania wyrobów i usług (zdefiniowanie tzw. wejść i wyjść procesów oraz niezbędnych zasobów do sprawnego ich przebiegu), a także monitorowanie i pomiar procesów w czasie ich trwania.
Kolejne zalety to usprawnienie komunikacji wewnętrznej i wprowadzenie zasady ciągłego doskonalenia. Przejście certyfikacji daje więc wiele korzyści.
Zalety ISO 27001 - więcej przeczytasz tutaj.
Pomożemy ci zdobyć certyfikat ISO 9001:2015
Uzyskanie certyfikatu zgodności z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2015 jest dowodem stosowania przez organizację wysokich standardów zarządzania, troski o bezpieczeństwo informacji i ochronę danych oraz doskonalenia swojej usługi.
Pozwala m.in na efektywne wykorzystywanie zasobów, wyeliminowanie lub ograniczanie sytuacji kryzysowych, optymalizację przebiegu procesów, umacnianie kontaktów z klientami czy podnoszenie jakości świadczonych usług i produkowanych wyrobów.
Zespół LexDigital pomoże Ci w zrozumieniu wymagań (poszczególne punkty normy) konkretnego systemu zarządzania jak np. podejście procesowe, podejście oparte na ryzyku czy kontekst organizacji i przełożeniu ich na język organizacji.
Nasze usługi obejmują wdrożenie wymagań, w tym opracowanie dokumentacji (np. polityka jakości, księgi jakości), wsparcie w wyborze odpowiednich zabezpieczeń, narzędzi czy rozwiązań, szkolenia pracowników odpowiedzialnych za system oraz pełnomocnika ds. systemu, który wdrażasz, wsparcie w pracach wdrożeniowych ww. narzędzi i zabezpieczeń.
Ponadto nasz zespół może uczestniczyć w wyborze jednostki certyfikującej i wspiera pracowników organizacji poprzez pełne i co ważne aktywne uczestnictwo w audycie certyfikującym.
Sprawdź nasz artykuł: Co to jest ISO 9001? Międzynarodowy standard dla zarządzania jakością
Certyfikacja ISO z LexDigital
Poza ISO 9001, oferujemy także przygotowania do certyfikacji ISO 27001 i ISO 22301. Zespół LexDigital przeprowadzi Cię przez cały proces ustanowienia i wdrożenia w.w. systemów zarządzania realizując poniższe zadania:
- audyt zerowy;
- wykonanie analizy ryzyka oraz opracowanie dokumentacji;
- implementacja zasad oraz szkolenia dla kadry pracowniczej;
- weryfikacja systemu poprzez audyt wewnętrzny i przegląd zarządzania oraz nadzór nad niezgodnościami i ocenę skuteczności działań korygujących.
Oferujemy również kompleksową usługę outsourcingu IOD i pomoc w dostosowaniu organizacji do wymogów RODO.
Skontaktuj się z nami! Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie internetowej.