Co to jest ISO 9001? Międzynarodowy standard dla zarządzania jakością
System zarządzania jakością ISO 9001:2015 to międzynarodowy standard dla wielu organizacji. Spełnienie wymagań certyfikacji tej normy ISO przyniesie liczne korzyści Twojej firmie. Z artykułu dowiesz się, jakie są zalety i sposób uzyskania ISO 9001.
ISO 9001:2015 - system zarządzania jakością
ISO 9001 (pełna nazwa: PN-EN ISO 9001:2015) to międzynarodowy standard określający ogólne ramy dla systemu zarządzania jakością (quality management systems) w każdej organizacji, niezależnie od jej wielkości, typu czy charakteru prowadzonej działalności.
Pierwszym światowym standardem zarządzania systemem jakości był BS 5750, który został opublikowany przez British Standards Institution w 1979 roku. W 1987 standard ten stał się właśnie normą ISO 9000. Normę ponownie zaktualizowano w 2008 r. do ISO 9001.
Do głównych wymagań normy ISO 9001 należy: wprowadzenie nadzoru nad dokumentacją i zapisami, zaangażowanie kierownictwa w budowanie systemu zarządzania jakością, usystematyzowanie zarządzania zasobami, ustanowienie procesów realizacji wyrobu, dokonywanie systematycznych pomiarów (zadowolenia klienta, wyrobów, procesów).
ISO 9001. Wymagania klientów
Wdrożenie systemu zarządzania jakością jest dobrowolne i bezpośrednio zależy od polityki i strategii realizowanej przez daną organizację. W praktyce jednak coraz więcej przedsiębiorstw wymaga od swoich kontrahentów potwierdzenia spełnienia określonych standardów jakości, stawiając je jako jeden z czynników decydujących o nawiązaniu kontaktów biznesowych.
Wydaje się zatem, że uzyskanie certyfikatu zgodności z wymaganiami normy ISO 9001 jest godnym zaufania dowodem stosowania najwyższej jakości standardów zarządzania.
Zalety ISO 9001
Wśród zalet wynikających z wdrożenia systemu zarządzania jakością ISO 9001 można wymienić przede wszystkim poprawę funkcjonowania całej organizacji i jej poszczególnych działów, a także efektywne wykorzystywanie zasobów kadrowych i infrastruktury oraz organizacji czasu pracy.
Kolejne korzyści to wyeliminowanie lub ograniczenie sytuacji kryzysowych czy uporządkowanie pracy poprzez m.in jasny przydział obowiązków i odpowiedzialności, co w konsekwencji eliminuje konflikty wewnętrzne i podnosi sprawność działania. Redukcja strat poprzez optymalizację to kolejna z zalet tej normy.
Pozostałe zyski z ISO 9001:
- umocnienie kontaktów z klientami, dzięki ustaleniu kryteriów i metod weryfikacji ich potrzeb, reakcji na nie oraz stałe badanie percepcji dostarczanych usług i wyrobów oraz odczuwaną przez nich satysfakcję,
- powtarzalność produkowanych wyrobów i świadczonych usług
- podnoszenie jakości świadczonych usług i produkowanych wyrobów poprzez wyznaczanie celów jakości i dążenie do ich osiągnięcia.
Wszystko to w konsekwencji powinno przełożyć się na zwiększenie zysków poprzez podniesienie prestiżu przedsiębiorstwa, dostosowanie się do wymagań i oczekiwań klienta oraz obniżenie kosztów działalności dzięki podniesieniu wydajności pracy.
Normy ISO kluczowe w procesie ochrony danych. Przeczytaj artykuł LexDigital
Wymagania normy ISO 9001
Aby spełnić wymagania ISO 9001:2015, należy wprowadzić orientację na klienta jako jedną z głównych zasad. Oznacza to uporządkowanie procesów związanych z klientem, w szczególności form komunikacji, zatwierdzania i zwalniania wyrobów, sposobów dostawy, a także zastosowanie nadzoru nad wyrobami/usługami niezgodnymi, w tym stały nadzór nad reklamacjami.
Do utrzymania normy ISO 9001 wymagane jest stałe badanie satysfakcji klienta i jego percepcji w stosunku do świadczonych przez nas usług lub dostarczanych wyrobów.
Analiza LexDigital: PN-ISO 29115:2013 Technika Informatyczna – techniki bezpieczeństwa.
Wdrożenie standardu pozwala również pośrednio na podniesienie jakości wyrobów czy usługi poprzez:
- ustalanie celów jakości z uwzględnieniem wymagań klienta
- stałe monitorowanie i pomiar wyrobów i usług
- stałe nadzorowanie wyposażenia wykorzystywanego do monitorowania i pomiarów (minimalizacja strat związanych z mniejszą ilością wadliwych wyrobów i ich reklamacji).
Kolejne przydatne procedury to m.in:
- nadzór nad wyrobem niezgodnym – wskazanie zasad postępowania w razie wystąpienia odchylenia od zakładanych norm,
- monitorowanie i pomiar procesów – prawidłowy przebieg procesu stanowi gwarancję otrzymania prawidłowego wyrobu.
Normy ISO – czyli to, co oczywiste a nieoczywiste
Zarządzanie jakością. ISO 9001
Działanie zgodne z wytycznymi PN-EN ISO 9001 wiąże się także z podniesieniem wydajności pracy i efektywności wykorzystywanych zasobów poprzez uporządkowanie wszystkich procesów w organizacji, w tym planowanie sposobu realizacji wyrobu już na etapie projektowania czy precyzyjne określenie sposobu produkcji i dostarczania wyrobów i usług (zdefiniowanie tzw. wejść i wyjść procesów oraz niezbędnych zasobów do sprawnego ich przebiegu), a także monitorowanie i pomiar procesów w czasie ich trwania.
Kolejne zalety to usprawnienie komunikacji wewnętrznej i wprowadzenie zasady ciągłego doskonalenia. Przejście certyfikacji daje więc wiele korzyści.
Zalety ISO 27001 - więcej przeczytasz tutaj.
Sprawdź nasz artykuł: System zarządzania jakością zgodny z ISO 9001. Jakie korzyści płyną z jego wdrożenia?
Standardy zarządzania ISO - pomożemy wprowadzić je w twojej organizacji!
Uzyskanie certyfikatu zgodności z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2015, PN-EN ISO 27001:2017 czy PN-EN ISO 22301:2014 jest dowodem stosowania przez organizację wysokich standardów zarządzania, troski o bezpieczeństwo informacji i ochronę danych oraz doskonalenia swojej usługi.
Pozwala m.in na efektywne wykorzystywanie zasobów, wyeliminowanie lub ograniczanie sytuacji kryzysowych, optymalizację przebiegu procesów, umacnianie kontaktów z klientami czy podnoszenie jakości świadczonych usług i produkowanych wyrobów.
Przygotuj się na NIS 2! Wdrożenie ISO 27001 z LexDigital
Zespół LexDigital przeprowadzi Cię przez cały proces ustanowienia i wdrożenia ww. systemów zarządzania realizując poniższe zadania:
- audyt zerowy;
- wykonanie analizy ryzyka oraz opracowanie dokumentacji;
- implementacja zasad oraz szkolenia dla kadry pracowniczej;
- weryfikacja systemu poprzez audyt wewnętrzny i przegląd zarządzania oraz nadzór nad niezgodnościami i ocenę skuteczności działań korygujących.
Skontaktuj się z nami! Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie internetowej.