PN-EN ISO 9001:2015
PN-EN ISO 9001:2015 to międzynarodowy standard określający ogólne ramy dla zarządzania jakością w każdej organizacji, niezależnie od jej wielkości, typu czy charakteru prowadzonej działalności.
Wdrożenie systemu zarządzania jakością jest dobrowolne i bezpośrednio zależy od polityki i strategii realizowanej przez daną organizację. W praktyce jednak coraz więcej przedsiębiorstw wymaga od swoich kontrahentów potwierdzenia spełnienia określonych standardów jakości, stawiając je jako jeden z czynników decydujących o nawiązaniu lub też nie kontaktów biznesowych. Wydaje się zatem, że uzyskanie certyfikatu zgodności z wymaganiami normy ISO 9001 jest godnym zaufania dowodem stosowania najwyższej jakości standardów zarządzania.
Wśród zalet wynikających z wdrożenia systemu zarządzania jakością można wymienić:
- poprawę funkcjonowania całej organizacji i poszczególnych jej działów,
- efektywne wykorzystywanie zasobów kadrowych i infrastruktury oraz organizacji czasu pracy
- wyeliminowanie lub ograniczenie sytuacji kryzysowych,
- uporządkowanie pracy poprzez m.in. jasny przydział obowiązków i odpowiedzialności, co w konsekwencji eliminuje konflikty wewnętrzne i podnosi sprawność działania,
- redukcję strat poprzez optymalizację przebiegu procesów, standaryzację m.in. prac biurowych, standaryzację komunikacji wewnętrznej oraz eliminację nadprodukcji i nadmiernych zapasów,
- umocnienie kontaktów z klientami, dzięki ustaleniu kryteriów i metod weryfikacji ich potrzeb, reakcji na nie oraz stałe badanie percepcji dostarczanych usług i wyrobów oraz odczuwaną przez nich satysfakcję,
- powtarzalność produkowanych wyrobów i świadczonych usług
- podnoszenie jakości świadczonych usług i produkowanych wyrobów poprzez wyznaczanie celów jakości i dążenie do ich osiągnięcia.
Wszystko to w konsekwencji powinno przełożyć się na zwiększenie zysków poprzez podniesienie prestiżu przedsiębiorstwa, dostosowanie się do wymagań i oczekiwań klienta oraz obniżenie kosztów działalności dzięki podniesieniu wydajności pracy.
Doskonalenie w obszarze oczekiwań klientów bezpośrednio jest efektem dostosowania się do takich wymogów normy ISO 9001:2015, jak:
- wprowadzenie jako jednej z głównych zasad orientacji na klienta,
- uporządkowanie procesów związanych z klientem, w szczególności form komunikacji, zatwierdzania i zwalniania wyrobów, sposobów dostawy,
- nadzoru nad wyrobami/usługami niezgodnymi, w tym stały nadzór nad reklamacjami,
- stałe badanie satysfakcji klienta i jego percepcji w stosunku do świadczonych przez nas usług lub dostarczanych wyrobów.
Wdrożenie standardu pozwala również pośrednio na podniesienie jakości wyrobów i usług poprzez:
- ustalanie celów jakości z uwzględnieniem wymagań klienta,
- stałe monitorowanie i pomiar wyrobów i usług,
- stałe nadzorowanie wyposażenia wykorzystywanego do monitorowania i pomiarów (minimalizacja strat związanych z mniejszą ilością wadliwych wyrobów i ich reklamacji),
- nadzór nad wyrobem niezgodnym – wskazanie zasad postępowania w razie wystąpienia odchylenia od zakładanych norm,
- monitorowanie i pomiar procesów – prawidłowy przebieg procesu stanowi gwarancję otrzymania prawidłowego wyrobu.
Działanie zgodne z wytycznymi PN-EN ISO 9001 wiąże się także z podniesieniem wydajności pracy i efektywności wykorzystywanych zasobów poprzez uporządkowanie wszystkich procesów w organizacji, w tym:
- planowanie sposobu realizacji wyrobu już na etapie projektowania,
- precyzyjne określenie sposobu produkcji i dostarczania wyrobów i usług (zdefiniowanie tzw. wejść i wyjść procesów oraz niezbędnych zasobów do sprawnego ich przebiegu),
- monitorowanie i pomiar procesów w czasie ich trwania – możliwość natychmiastowego wykrycia nieprawidłowości i im przeciwdziałanie,
- usprawnienie komunikacji wewnętrznej,
- wprowadzenie zasady ciągłego doskonalenia.