Normy ISO – czyli to, co oczywiste a nieoczywiste
Chyba każdy z nas przynajmniej raz w swoim życiu prywatnym lub zawodowym spotkał się z terminem „ISO”, „norma ISO”, „posiadamy certyfikat ISO” czy „nasz system jest certyfikowany na zgodność...”. Tego typu hasła wraz z różnymi znakami graficznymi możemy spotkać na produktach spożywczych, AGD, RTV, w salonach sprzedaży stacjonarnej, biurach obsługi czy na różnego rodzaju stronach internetowych.
ISO – co to jest? Niby znane a nieznajome
Z tego artykułu dowiesz się:
Co to ISO?
Czy wdrożenie ISO jest obowiązkowe?
Czy normy ISO gwarantują usługi najwyższej jakości i wysoką jakość produktów?
Czym są oznaczenia ISO 9001, 27001, 45001, 14001 i inne?
Przykłady norm ISO
Gdzie są dostępne normy ISO? Skąd można je pobrać?
Co zrobić, aby zdobyć certyfikat ISO?
Norma, norma ISO, Komitet organizacyjny ISO, Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna – czyli garść informacji podstawowych
Na wszelki wypadek wyjaśniamy od początku: skrót ISO oznacza International Organization for Standardization. To międzynarodowa organizacja pozarządowa, która ustanawia normy jakości. Organizację współtworzą niezależni członkowie – po jednym z każdego państwa. Polskę w ISO reprezentuje Polski Komitet Normalizacyjny.
Oprócz opracowywania norm, ISO zajmuje się także ich aktualizacją, najczęściej co 3-5 lat.
System zarządzania bezpieczeństwem informacji - dowiedz się więcej
Dlaczego ISO?
Powodów, dla których warto wdrożyć wytyczne wybranych standardów ISO znalazłoby się pewnie tyle ile organizacji na świecie, które decydują się na skorzystanie z tych praktycznych kodeksów postępowania. Niemniej warto zauważyć, że celem, który przyświecał ISO przy ich opracowaniu było:
- udoskonalenie metod i technik produkcji,
- ujednolicenie standardów bezpieczeństwa, szczególnie w obszarze wirtualnym,
- wskazanie praktycznych wytycznych dla prowadzenia działalności z poszanowaniem środowiska naturalnego i zachowaniem bezpiecznych warunków pracy,
- usprawnienie systemów zarządzania (management systems)
- dążenie do zapewnienia kompatybilności produktów wytwarzanych w różnych częściach świata,
- ujednolicenie pojęć czy symboli co z kolei ułatwia komunikację i prowadzenie interesów międzynarodowych
Sprawdź nasz artykuł: Dzień hasła – zasady tworzenia i zarządzania hasłami
Proces wdrażania norm ISO
Standardy ISO pomagają nam dogłębnie poznać całą organizację, jej strukturę, podział obowiązków i kompetencji, co prowadzi do zwiększenia efektywności.
Posiadanie certyfikowanych systemów zgodnych z normami podnosi prestiż organizacji, pomaga spełnić potrzeby klientów, umacnia jej wiarygodność i pozycję rynkową co przekłada się na wyższą konkurencyjność i dalej na wyższe zyski materialne i pozamaterialne.
Wdrożenie norm jest w pełni dobrowolne, to przedsiębiorstwo decyduje, czy będzie stosować wytyczne wybranych standardów ISO, czy nie.
PN-EN, normy ISO 9001, system zarządzania jakością … – co oznaczają te skróty?
W Polsce organizacją odpowiedzialną za realizację działań normalizujących w obszarze norm ISO, w tym autoryzowanie i odwoływanie poszczególnych norm, ocenianie ich skuteczności i adekwatności, jest Polski Komitet Organizacyjny (PKN). Komitet stosuje następujące oznaczenia norm:
PN-ISO – Polska Norma wprowadzająca normę międzynarodową poprzez jej przetłumaczenie
PN-EN ISO – Polska Norma wprowadzająca normę międzynarodową, uznaną równocześnie na normę europejską.
Każday ze standardów ma swoje oznaczenie tj. niepowtarzalny kod, informujący o tym do jakiej serii czy rodziny należy. Biorąc pod uwagę statystyki prowadzone Organizację ISO najczęściej stosowanymi normami są te z serii:
- 9000 – system zarządzania jakością organizacji i realizowanymi przez nią procesami
- 14000 – zasady dotyczące ochrony środowiska
- 45000 – zasady związane z bezpieczeństwem i higieny pracy
- 22000 – zasady związane z bezp. żywności
- 27000 – zasady zarządzania bezp. informacji
Dowiedz się więcej o normie PN-EN ISO 9001:2015
Garść praktycznych wskazówek - certyfikacja ISO
Certyfikacja ISO to proces, który potwierdza, że dany podmiot spełnia wymagania danej normy. Proces certyfikacji przeprowadzają uprawnione firmy akredytujące, potwierdzone przez Polskie Centrum Akredytacji.
Firma akredytująca przeprowadza audyt i nadaje certyfikat, ale nie może pomagać w przygotowaniu do certyfikacji ISO. Tworzyłoby to konflikt interesów.
Koszt certyfikacji zależy od szeregu czynników, m.in od wielkości organizacji, liczby pracowników, poziomu skomplikowania wdrażania. Przykładowo, w przypadku ISO 9001 koszt wprowadzenia waha się od kilku do kilkunastu tys. zł.
Aktualne wersje ISO są dostępne w sklepie internetowym Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
Certyfikat ISO z LexDigital
Wdrożenie lub aktualizacje ISO odpowiadają na wymagania rynku, wiążą się ze zwiększeniem zadowolenia klienta, poprawieniem systemu zarządzania oraz zwiększają zaangażowanie ludzi w poszczególnych firmach.
Skorzystaj z oferty LexDigital i już dziś rozpocznij swoją przygodę z ISO 9001, ISO/IEC 27001 czy ISO 22301. Z chęcią wytłumaczymy czym jest system zarządzania bezpieczeństwem informacji, potrzebny w każdej organizacji. Mamy za sobą wdrożenie certyfikatu jakości w wielu organizacjach oraz szereg audytów wewnętrznych.
Na pierwszym miejscu kierujemy się wymaganiami klientów, pomagamy wprowadzić normy dotyczące stylu zarządzania oraz elementy kultury organizacyjnej.
Zachęcamy do zapoznania się z kompletną ofertą w zakresie wdrożeń ISO. Więcej przeczytasz tutaj.