Odpowiedzialność karna za nielegalne przetwarzanie danych osobowych – art 107 ustawy o ochronie danych osobowych
Oprócz administracyjnych kar pieniężnych, które mogą być skutkiem naruszenia RODO przez administratora lub podmiot przetwarzający i są nakładane na podstawie przepisów prawa administracyjnego, istnieje również inna ścieżka karania za naruszenia przepisów RODO. Można to robić na drodze cywilnoprawnej, co oznacza, że osoby, których prawa i wolności zostały naruszone przez niewłaściwe przetwarzanie ich danych osobowych, mogą dochodzić roszczeń na drodze sądowej.
RODO, zgodnie z art. 84, umożliwia poszczególnym państwom członkowskim wprowadzenie przepisów określających inne sankcje za naruszenie prawa do prywatności. Te sankcje mogą nawet przyjąć formę rygorów karnych.
Do dnia 25 maja 2018 r. każde państwo członkowskie miało czas na zawiadomienie Komisji Europejskiej o przepisach w tym zakresie. Polska skorzystała z tej okazji i na mocy Ustawy z dnia 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych wprowadziła do krajowego porządku prawnego dwa przepisy karne, zmaterializowane w art. 107 i 108 w/wym. ustawy, czym wyparła wcześniejsze siedem przepisów karnych zawartych w "starej" ustawie o ochronie danych osobowych.
Przepisy karne w ustawie o ochronie danych osobowych
Dwa przepisy karne dotyczące ochrony danych osobowych wskazane w art. 107 i art. 108 ustawy o ochronie danych osobowych odnoszą się do naruszenia postanowień RODO i dotyczą odpowiednio kwestii:
- przetwarzania danych osobowych, pomimo że ich przetwarzanie nie jest dopuszczalne,
- przetwarzania danych osobowych (w tym szczególnej kategorii) przez osoby nieuprawnione,
- udaremniania lub utrudniania prowadzenia kontroli przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych,
- niedostarczania danych niezbędnych do określenia podstawy wymiaru administracyjnej kary pieniężnej,
- dostarczenie danych, które uniemożliwiają ustalenie podstawy wymiaru administracyjnej kary pieniężnej.
Bezprawne przetwarzanie danych osobowych
W świetle art. 107 ustawy o ochronie danych osobowych, za czyn określony jako bezprawne przetwarzanie danych osobowych ustawa uznaje dwa przypadki:
- Przetwarzanie danych osobowych, mimo że ich przetwarzanie jest niedopuszczalne,
- Przetwarzanie danych osobowych bez odpowiedniego uprawnienia.
Czynnością, która decyduje o sprawstwie w tym przypadku, będzie więc samo przetwarzanie danych osobowych. Czyli w myśl definicji wskazanej w art. 4 pkt 2 RODO wykonywanie operacji lub zestawów operacji na danych osobowych, lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany, lub niezautomatyzowany, bez odpowiedniej podstawy prawnej lub bez właściwego upoważnienia do ich przetwarzania. Ustawa nie wskazuje przy tym, że takie przetwarzanie musi się wiązać z negatywnymi skutkami dla osoby, której dane dotyczą.
Przesłanki legalnego przetwarzania danych osobowych
Przesłanki, na podstawie których administrator może legalnie przetwarzać dane osobowe, zostały wskazane odpowiednio w art. 6 RODO w odniesieniu do danych osobowych tzw. zwykłych oraz w art. 9 RODO w odniesieniu do danych szczególnych kategorii.
Dane osobowe zwykłe
Do przesłanek zgodności przetwarzania danych osobowych zwykłych należy:
- zgoda osoby, której dane dotyczą na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie celów;
- niezbędność przetwarzania danych osobowych do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą lub podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;
- niezbędność wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze;
- niezbędność ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą lub innej osoby fizycznej;
- niezbędność wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
- niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią poza wskazanymi w przepisie sytuacjami.
Dane szczególnych kategorii
W zakresie danych szczególnych kategorii, których przetwarzanie jest co do zasady zabronione, RODO wskazuje na następujące warunki ich legalnego przetwarzania:
- wyraźna zgoda osoby, której dane dotyczą na przetwarzanie jej danych osobowych w jednym lub kilku konkretnych celach;
- niezbędność przetwarzania, wypełnienia obowiązków i wykonywania szczególnych praw przez administratora lub osobę, której dane dotyczą, w dziedzinie prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej;
- niezbędność ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej w sytuacji, gdy osoba jest fizycznie lub prawnie niezdolna do wyrażenia takiej zgody;
- przetwarzanie danych osobowych dotyczących członków, byłych członków, osób utrzymujących stałe kontakty ze wskazanymi w przepisie podmiotami i przez te podmioty we wskazanych celach w ramach uprawnionej działalności prowadzonej z zachowaniem odpowiednich zabezpieczeń;
- upublicznienie w sposób oczywisty danych osobowych przez osobę, której dane dotyczą;
- niezbędność przetwarzania do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń, lub w ramach sprawowania wymiaru sprawiedliwości przez sądy;
- niezbędność przetwarzania w związku z ważnym interesem publicznym przy spełnieniu opisanych w przepisie warunków;
- niezbędność przetwarzania do celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy i do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej, lub zabezpieczenia społecznego przy spełnieniu warunków wskazanych w przepisie;
- niezbędność przetwarzania ze względów związanych z interesem publicznym w dziedzinie zdrowia publicznego przy spełnieniu wskazanych warunków;
- niezbędność przetwarzania do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych przy spełnieniu wskazanych warunków.
Uprawnienie do przetwarzania danych osobowych
Zgodnie z przepisem wskazanym w ustawie, mimo iż administrator przetwarza dane osobowe na mocy co najmniej jednej z przesłanek legalizujących, operacje przetwarzania mogą być realizowane bezprawnie. Może się to odbywać ze względu na fakt, iż takie przetwarzanie realizuje osoba nieupoważniona, czyli osoba, która nie została w żaden sposób umocowana do przetwarzania danych osobowych, co stanowi naruszenie przepisów prawa.
Umocowanie takie może być realizowane w różnej postaci, np. poprzez czynność wewnętrzną administratora w postaci nadanego upoważnienia do przetwarzania danych osobowych. Przy czym obowiązek nadania takiego upoważnienia może wynikać wprost z przepisu prawa, np. art. 22(1b) Kodeksu pracy w kontekście przetwarzania danych osobowych osób ubiegających się o zatrudnienie. Inne źródła uprawnienia do przetwarzania danych osobowych mogą wynikać z przepisów powszechnie obowiązującego prawa lub stosownych zapisów umowy.
Przestępstwo można stwierdzić m.in. wtedy, kiedy przetwarzanie danych osobowych odbywa się pomimo tego, że jest niedopuszczalne.
Odpowiedzialność karna
Art. 107 ustawy o ochronie danych osobowych wskazuje odpowiedzialność karną za bezprawne przetwarzanie danych osobowych. W ust. 1 wskazano odpowiedzialność za nielegalne przetwarzania danych osobowych tzw. zwykłych. Przepis mówi o grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch.
Ust. 2 dotyczy odpowiedzialności karnej związanej z bezprawnym przetwarzaniem danych osobowych szczególnych kategorii. Czyli danych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych oraz przetwarzania danych genetycznych, danych biometrycznych przetwarzanych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej tej osoby. Za nielegalne przeważanie danych osobowych szczególnych kategorii ustawodawca przewidział wyższy górny wymiar kary. Złamanie tego przepisu podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat trzech.
Sankcje karne w praktyce
Obserwując praktykę sądów, wskazać należy, iż odpowiedzialność karna na gruncie art. 107 ustawy o ochronie danych osobowych stanowi raczej uzupełnienie dla odpowiedzialności administracyjnej i cywilnej z tytułu niestosowania RODO. Jak można zaobserwować, podstawowymi sankcjami za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych są nakładane na administratora lub podmiot przetwarzający obowiązki wynikające z prawa administracyjnego w tym w postaci administracyjnych kar pieniężnych, będące wyrazem szeroko uregulowanej odpowiedzialności administracyjnej.
Podsumowanie
Należy pamiętać o tym, że nie każde zachowanie powodujące naruszenie ochrony danych osobowych stanowi przestępstwo nielegalnego przetwarzania danych. Jednocześnie warto wiedzieć, że nie wolno godzić się na łamanie przepisów prawa w tym zakresie. Ustawa o ochronie danych osobowych jest cennym narzędziem, które jest uzupełnieniem obowiązującego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO).