Co to jest audyt wewnętrzny?
Audyt wewnętrzny to kluczowy element oceny skuteczności procesów w organizacji, niezbędny przy realizacji celów związanych z certyfikacją ISO 9001 czy ISO 27001. Dowiedz się więcej o pracy audytorów wewnętrznych i tego, jak z ich pomocą zrealizować cele strategiczne Twojej firmy.
Cel audytu wewnętrznego: usprawnienie działalności operacyjnej organizacji
Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest przysporzenie wartości i usprawnienie działalności operacyjnej organizacji. Polega na systematycznej i dokonywanej w uporządkowany sposób ocenie procesów: zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego, oraz przyczynia się do poprawy ich działania. Pomaga organizacji osiągnąć cele dostarczając zapewnienia o skuteczności tych procesów, jak również poprzez czynności doradcze.
Jest to proces niezależnej i obiektywnej oceny, który wspiera zarząd w doskonaleniu działań oraz procesie identyfikacji i zarządzania ryzykiem.
Audytorów wewnętrznych może wybrać organizacja spośród swoich pracowników. Aby mieć pewność, że będzie on działalnością niezależną i obiektywną, powinien być przeprowadzany przez pracowników innego działu niż ten, który podlega audytowi.
Audytorzy sprawdzają i oceniają zgodność działalności firmy z przepisami, zasadami, standardami oraz wewnętrznymi procedurami.
Innym rozwiązaniem jest outsourcing audytu wewnętrznego. Skorzystaj z usług zespołu LexDigital, jeśli chcesz np. zweryfikować poziom bezpieczeństwa i stopień zgodności wdrożonego systemu ochrony danych z obowiązującymi regulacjami. LexDigital dokona kompleksowej oceny stanu faktycznego i formalnego najważniejszych obszarów przetwarzania danych osobowych oraz opracuje raport, w którym wskaże kluczowe rekomendacje wraz z priorytetowością ich wdrażania.
Odznacza nas praktyczne podejście, wypracowane przez wiele lat działalności w branży. Kładziemy nacisk na wprowadzenie rozwiązań, które nie będą hamować efektywności biznesowej. Skontaktuj się z nami!
Czym różni się audyt wewnętrzny od kontroli?
Audyt wewnętrzny jest niezależnym procesem oceny i sprawdzenia, mającym na celu zbadanie zgodności działań organizacji z przepisami, zasadami, standardami oraz wewnętrznymi procedurami. Jest to przemyślana i systematyczna ocena procesów, systemów i działań organizacji. Audytorzy wewnętrzni działają niezależnie od osób, które są odpowiedzialne za ocenę organizacji. Ich zadaniem jest dostarczenie obiektywnej informacji zwrotnej dotyczącej efektywności działań.
Natomiast kontrola jest zazwyczaj bardziej operacyjna i skoncentrowana na codziennych działaniach firmy. Jest realizowana przez zespoły lub osoby odpowiedzialne za nadzór nad poszczególnymi obszarami działalności. Kontrola może mieć charakter prewencyjny, a jej celem jest minimalizowanie ryzyka wystąpienia nieprawidłowości i naruszeń. Jest bardziej ukierunkowana na monitorowanie, wykrywanie i reagowanie na bieżące problemy.
– czytamy na stronie renomowanej Akademii Leona Koźmińskiego.
Audytu wewnętrznego nie należy też mylić z działaniami biegłych rewidentów zwanych audytorami zewnętrznymi, których zadania polegają na weryfikacji sprawozdań finansowych.
Co to jest RODO albo rozporządzenie o ochronie danych osobowych?
Rodzaje audytu wewnętrznego
Audyty wewnętrzne różnią się w zależności od obszarów działalności, które podlegają ocenie. Do głównych rodzajów audytu należą:
- Audyt finansowy
- Audyt operacyjny
- Audyt informatyczny
Zawód audytora wewnętrznego wiąże się ze stabilnością pracy i atrakcyjnymi zarobkami, jednak wymaga ciągłego podnoszenia kwalifikacji ze względu na zmienność rynku i prawa.
Normy ISO kluczowe w procesie ochrony danych
Audyt wewnętrzny ISO
Jednym z wymagań norm z serii ISO, odnoszących się do systemów zarządzania, takich, jak np. system zarządzania jakością (ISO 9001), jest konieczność zapewnienia regularnych audytów wewnętrznych w organizacji. Audyt wewnętrzny, audyt systemu ISO jest przeprowadzony przez organizację w celu dokonania samooceny swojego systemu zarządzania, procesu lub obszaru. Działanie audytorów wewnętrznych jest niezbędne do przejścia procesu certyfikacji ISO 9001 czy 27001.
Zgodnie z definicją wskazaną w normach ISO 9000 audyt wewnętrzny to systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodu z audytu oraz jego obiektywnej oceny w celu określenia stopnia spełnienia kryteriów audytu.
Normy ISO – czyli to, co oczywiste a nieoczywiste
Kiedy przeprowadza się audyt wewnętrzny ISO?
Audyty wewnętrzne powinny być przeprowadzane regularnie zgodnie z opracowanym rocznym harmonogramem audytów wewnętrznych. W harmonogramie audytów wewnętrznych powinny być wyszczególnione m.in obszary, które będą poddane audytowi, planowany czas wykonania oraz osoby przeprowadzające działania w zakresie audytu wewnętrznego.
W trakcie roku może wystąpić konieczność przeprowadzenia dodatkowych audytów wewnętrznych, tzw. audytów pozaplanowych.
Jak powinien przebiegać audyt systemu ISO?
LexDigital posiada wieloletnie doświadczenie w projektach dotyczących:
wdrożenia i certyfikacji ISO 27001
wdrożenia i certyfikacji ISO 9001
wdrożenia i certyfikacji ISO 22301
wdrożenia i certyfikacji ISO 29115
Z nami przejdziesz audyt certyfikacyjny i uzyskasz certyfikat ISO bez zbędnej biurokracji.
Napisz do nas - na pewno postaramy się pomóc.
Nasza standardowa usługa wdrożenia obejmuje następujące etapy:
Etap I – audyt zerowy – zidentyfikowanie stanu faktycznego (weryfikacja mechanizmów, dokumentacji itp. w poszczególnych obszarach funkcjonowania organizacji)
Etap II – wdrożenie – określenie granic systemu regulowanego standardem ISO, celów dla określonego systemu zarządzania, struktury organizacyjnej odpowiedzialnej za dany system zgodny z konkretną normą ISO, inwentaryzacja aktywów, wykonanie analizy ryzyka, opracowanie niezbędnej dokumentacji (procedury, instrukcje, polityki), wybór odpowiednich zabezpieczeń, narzędzi lub rozwiązań wspomagających organizację w spełnieniu wymagań standardu, szkolenie ogólne i szkolenia szczegółowe z zakresu wybranego standardu ISO dla pracowników organizacji;
Etap III – ocena i przegląd systemu – weryfikacja stanu wdrożenia i funkcjonowania danego systemu i adekwatności dokumentacji (ocena skuteczności systemu), w tym pomoc w wyborze auditorów wewnętrznych, przeprowadzenie audytów wewnętrznych, przygotowanie danych do przeglądu zarządzania (wymagania wskazane w rozdziale 9 standardów) zgodnego z wybraną normą ISO;
Etap IV – audyt certyfikujący – wsparcie w wyborze jednostki certyfikacyjnej, pełne zaangażowanie zespołu LexDigital we wszystkie działania audytowe i około audytowe (a konkretnie w proces certyfikacji ISO 9001, ISO/IEC 27001, ISO 22301 i innych)
Dlaczego warto skorzystać z usług LexDigital w zakresie wdrożenia norm ISO lub konsultacji w tym zakresie ?
- Mamy największe doświadczenie
Nasz zespół posiada ponad 20 letnie doświadczenie w zakresie ochrony danych osobowych, bezpieczeństwie informacji, ciągłości działania czy zarządzaniu ryzykiem w organizacjach zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego.
- Dyżurujemy 24/7 - jesteśmy zawsze dostępni
Nasi specjaliści są dostępni przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu - na wypadek nagłego incydentu bezpieczeństwa, wycieku danych lub informacji czy otrzymania pisma od organu nadzorczego. Dzielimy się wewnętrznie wiedzą na temat naszych projektów - w przypadku nieobecności jednej osoby z zespołu zawsze dostępna jest inna, posiadająca niezbędną dla klienta wiedzę.
- Posiadamy polisę do 10 mln złotych
Jesteśmy przekonani o jakości naszych działań ale dla wspólnego komfortu na wypadek podjęcia przez nas błędnych decyzji posiadamy zabezpieczenie do 10 mln złotych.
- Działamy szybko i skutecznie
Potrafimy odpowiednio ustalać priorytety, rozdzielać zadania i stosować najlepsze praktyki tak aby Twój problem został rozwiązany najszybciej jak to możliwe.
- Jesteśmy zgodni z ISO 9001 i ISO/IEC 27001
Stosujemy zasady rekomendowane przez międzynarodowe standardy. Posiadamy certyfikowany system zarządzania jakością (PN-EN ISO/IEC 9001:2015) oraz system zarządzania bezpieczeństwem informacji (PN-EN ISO/IEC 27001:2023).
- Rozwijamy się i dzielimy wiedzą
Jesteśmy aktywnymi członkami w stowarzyszeniach i grupach roboczych, na co dzień prowadzimy wykłady na uczelniach wyższych, współtworzymy specjalistyczne publikacje i szkolimy nowych Inspektorów Ochrony Danych Osobowych. Członkowie naszego zespołu regularnie wypowiadają się publicznie w mediach oraz występują na konferencjach branżowych. Jesteśmy zawsze na bieżąco z obowiązującym prawem i jego zmianami, edukujemy rynek i konkurencję.
Jesteś zainteresowany(-na) ? Skontaktuj się z nami.
Ile to kosztuje?
Koszt nasze usługi jest zawsze zależny od wybranej normy ISO jak również od:
- wielkości organizacji i skali jej działalności,
- standardu ISO, który został wybrany przez Klienta
- poziomu skomplikowania projektu i procesów wewnętrznych,
- zaangażowanie czasowego naszego zespołu,
- dostępności i zaangażowania Zespołu Klienta.
Umów się na rozmowę, przeprowadzimy dla Ciebie darmową wycenę.