Rejestr sprawców przestępstw na tle seksualnym w perspektywie RODO
Mając na uwadze rosnącą liczbę przestępstw na tle seksualnym, został uruchomiony Rejestr sprawców przestępstw na tle seksualnym. Ustawa, która określa cele i zakres Rejestru wskazuje również kto, na jakich zasadach i w jakich okolicznościach jest zobowiązany do korzystania z niego.

USTAWA O PRZECIWDZIAŁANIU ZAGROŻENIOM PRZESTĘPCZOŚCIĄ NA TLE SEKSUALNYM
Ustawa z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (dalej jako: „Ustawa”) określa szczególne środki ochrony przeciwdziałające zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym. Zgodnie z Ustawą przestępczość na tle seksualnym obejmuje wybranie przestępstwa przeciwko wolności seksualnej wymienione w Kodeksie karnym.
Ustawa precyzuje ww. szczególne środki ochrony, którymi są:
- Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym;
- obowiązki pracodawców i innych organizatorów w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi;
- określenie miejsc szczególnego zagrożenia przestępczością na tle seksualnym.
ZAWARTOŚĆ REJESTRU
Rejestr prowadzi Minister Sprawiedliwości i składa się on z trzech odrębnych baz, tj.:
- Rejestru z dostępem ograniczonym;
- Rejestru publicznego;
- Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
Rejestr z dostępem ograniczonym to baza zawierająca informacje o sprawcach przestępstw na tle seksualnym, w której podstawą umieszczenia danych jest Ustawa. Każda osoba ma prawo uzyskać informacje czy jej dane znajdują się w Rejestrze (wymagany kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP). W ramach prowadzonych postępowań oraz innych ustawowych zadań do rejestru dostęp mają sądy, prokuratury, policja i inne uprawnione służby oraz organy. Ustawa wprowadza obowiązek weryfikacji danych zawartych w rejestrze przez pracodawców i organizatorów działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem lub opieką nad dziećmi.
Rejestr publiczny to dostępna dla każdego baza, w której znajdują się informacje o sprawcach przestępstw na tle seksualnym. Korzystanie z rejestru nie wymaga rejestracji i logowania.
Ostatni rejestr – tzw. Rejestr Państwowej Komisji zawiera informacje o osobach, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie. Rejestr ten jest w całości jawny i dostępny dla każdego. Podobnie jak w przypadku Rejestru z dostępem ograniczonym — pracodawcy i organizatorzy działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem lub opieką nad dziećmi, są zobowiązani sprawdzić, czy dane zatrudnianej lub dopuszczanej do działalności osoby znajdują się w tym rejestrze. Dostęp do rejestru nie wymaga logowania i rejestracji.
DANE OSOBOWE W REJESTRZE PUBLICZNYM
Rejestr publiczny (dostępny dla każdego) zawiera następujące dane osobowe:
- imię i nazwisko;
- nazwisko rodowe;
- datę urodzenia;
- miejsce urodzenia;
- obywatelstwo;
- płeć;
- miejscowość przebywania;
- miejscowość popełnienia czynu;
- wydane orzeczenie i kara;
- wizerunek.
DANE OSOBOWE W REJESTRZE Z OGRANICZONYM DOSTĘPEM
Natomiast w Rejestrze z ograniczonym dostępem znajdują się dodatkowo (w porównaniu do Rejestru publicznego):
- imiona rodziców;
- PESEL;
- aktualny adres zameldowania;
- faktyczny adres pobytu;
- wiek małoletniego pokrzywdzonego;
- dane pobierane z Krajowego Rejestru Karnego (informacje o skazaniu za inne przestępstwa).
UZYSKANIE DANYCH Z REJESTRU
Określone, podmioty, które zostały wskazane w powyższych akapitach, uzyskują dostęp do Rejestru z dostępem ograniczonym przy wykorzystaniu systemu prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości. Do uzyskania informacji konieczne jest posiadanie konta użytkownika instytucjonalnego. W celu uzyskania informacji o danej osobie konieczne jest wypełnienie zapytania (wskazanie np. numeru PESEL oraz postępowania, którego dotyczy zapytanie) i opatrzenie go podpisem elektronicznym.
OBOWIĄZKOWA WERYFIKACJA
Podmioty wskazane w Ustawie są zobowiązane, w określonych sytuacjach, do dokonania weryfikacji osób w omawianych rejestrach. Obowiązek ten wskazuje, że przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem tej osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi pracodawcy, lub inni organizatorzy w zakresie takiej działalności są obowiązani do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
KARA ZA BRAK WERYFIKACJI
Niewypełnienie obowiązku weryfikacji osoby w ww. rejestrach i dopuszczenie jej do pracy podlega karze. Każdy to dopuści do pracy lub do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi osobę bez weryfikacji w rejestrach, lub wiedząc, że dane tej osoby są zamieszczone w rejestrach, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł.